Renoveren met een algemeen aannemer of gespecialiseerde stielmannen, wat is de slimste keuze?

Bij het plannen van een renovatie word je al snel geconfronteerd met een belangrijke vraag: kies je voor een algemene aannemer of ga je in zee met verschillende stielmannen? Beide benaderingen hebben hun eigen voor- en nadelen, en het nemen van de juiste beslissing zal van grote invloed zijn op het uiteindelijke resultaat van jouw renovatie! Laten we daarom eens dieper ingaan op de verschillen tussen beide en ontdekken wat ze kunnen betekenen voor jouw volgende renovatie.

DE ALGEMEEN AANNEMER

Even voor de goede orde, wat is een algemeen aannemer? Onder een algemeen aannemer verstaan we iemand die fungeert als de hoofdaannemer voor een bouw- of renovatieproject. Ze zijn verantwoordelijk voor het coördineren van alle aspecten van jouw project, van planning en budgettering tot het inhuren van onderaannemers en het toezicht houden op de voortgang. En vooral dat eerste, het leveren van de coördinatie, is iets om in de gaten te houden! Want we zien in de praktijk maar al te vaak dat bedrijven zichzelf de naam algemeen aannemer geven omdat ze naast hun eigen (uitvoerende) werkzaamheden, ook een loodgieter, elektricien en/of schilder kunnen aanbieden aan de klant zonder daarbij de functie van de coördinatie uit te voeren zoals het hoort. Over deze sloebers hebben we het hier dus niet. Hier hebben we het over de algemeen aannemer die wél zijn volledige verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van jouw renovatie.

Maar wat zijn nu de voordelen van samen te werken met een algemeen aannemer?

  • Alles-in-één-pakket. Je hoeft niet voor elk aspect van jouw renovatie op zoek te gaan naar een stielman die dit voor jou kan uitvoeren. Jouw algemeen aannemer zorgt voor een goed gesmeerd team en bespaart jou zo dus heel wat tijd.
  • Eén aanspreekpunt. Wanneer je werkt met een algemeen aannemer, hoef je slechts met één partij te communiceren. Dit bespaart jou opnieuw heel wat tijd maar het kan de coördinatie tussen de verschillende werkzaamheden ook vereenvoudigen en misverstanden verminderen.
  • Bouwcoördinatie. Een algemeen aannemer heeft de nodige kennis om een renovatie te coördineren. Hij heeft een duidelijk inzicht in wie wanneer moet worden ingeschakeld om zijn deel van het werk uit te voeren, en hij weet hoe hij moet omgaan met onverwachte omstandigheden. Dit is bijzonder waardevol als je zelf niet veel ervaring hebt met renoveren.

Zijn er ook nadelen?

  • Prijs. Coördinatie komt altijd met een (nogal tamelijk) prijskaartje. Soms krijg je hiervan letterlijk een factuur maar meestal zit dit verwerkt in de prijs van de uit te voeren werken. Reken op 5 tot 10% van de totale verbouwkost die er zal bijkomen.

AAN DE SLAG MET GESPECIALISEERDE STIELMANNEN

Een alternatieve aanpak voor het uitvoeren van jouw renovatie is om zelf rechtstreeks contact op te nemen met de verschillende stielmannen die nodig zijn voor de specifieke aspecten van jouw project. Elk van hen richt zich dan op hun gespecialiseerde vakgebied. Op deze manier neem je zelf de rol van bouwcoördinator op je.

Wat zijn hiervan de voordelen?

  • Expertise. Stielmannen zijn elk gespecialiseerd in hun eigen vakgebied en kunnen een hoog niveau van deskundigheid aanbieden. Ze zijn dus heel goed op de hoogte van wat er allemaal mogelijk is, en interessant zou kunnen zijn, voor jouw renovatie. Hun afwerkingsgraad ligt ook vaak een stuk hoger dan wanneer je werkt via een algemeen aannemer.
  • Vrijheid en controle. Als je werkt met gespecialiseerde stielmannen dan kies je helemaal zelf met wie je werkt en met wie niet. Wie past als persoon het beste bij jou? En wie is het meest geschikt voor het werk dat bij jou moet gebeuren? Wie biedt jou de beste prijs-kwaliteit aan?
  • Prijs. Je bespaart al gauw enkele duizenden euro’s doordat je nu zelf de communicatie voorziet tussen de verschillende partijen.

En de nadelen?

  • Kennis. Als je helemaal geen ervaring hebt met renoveren, zal je eerst moeten uitzoeken hoe het in zijn werk gaat en hoe je jouw project het beste aanpakt.
  • Tijd. Je eigen renovatie coördineren, daar kruipt best wel wat tijd in. Het is belangrijk om hierin realistisch te zijn. Het gaat niet enkel om het voorbereidend werk, maar ook tijdens de werken moet je de tijd kunnen nemen om alles op te volgen.

DE JUISTE KEUZE MAKEN

Het kiezen tussen een algemene aannemer en stielmannen zal dus sterk afhankelijk zijn van de aard van jouw renovatie en ook van jouw beschikbare tijd en budget. Wil je vooral zo weinig mogelijk tijd spenderen aan jouw renovatie, en heb je daar het nodige budget voor over? Dan zal samen werken met een algemeen aannemer jou zeker bevallen. Vraagt jouw renovatie een meer gerichte aanpak? Of hou je liever wat meer budget over voor je renovatie zelf (dan voor iemand die jouw renovatie gaat coördineren)? Dan contacteer je best zelf de verschillende stielmannen. Met de juiste planning en de nodige begeleiding van de door jou gekozen experten, kun je van jouw renovatie een project maken waar je trots op kunt zijn!

HULP NODIG BIJ HET PLANNEN VAN JOUW RENOVATIE?

Bij Buro K trekken we steevast de kaart van de stielmannen. Omdat we zien wat een meerwaarde hun expertise telkens toevoegt aan ieder project. Omdat we graag de juiste persoon op het juiste project zetten om zo de beste resultaten te kunnen behalen.

Maar zelf je renovatie gaan coördineren kan overweldigend zijn. Je weet niet waar je moet beginnen, je hebt niet genoeg kennis over renoveren en je schiet nu al in paniek dat je zaken gaat vergeten. Ga je dat wel kunnen, je eigen renovatie coördineren?

Ja, dat kan jij zeker! En om jou daarin te helpen gaan we bij Buro K binnenkort van start met het online programma Plan je renovatie als een PRO!’. Daarin delen we al onze kennis over renoveren met jou! Zo hoef je niet alles zelf uit te zoeken en bespaar je daar alvast wat tijd. Via een gestructureerd stappenplan leer jij hoe je jouw renovatie zelf kan coördineren. Je weet hoe je er het best aan begint, we checken alles zodat je niets vergeet en jouw persoonlijke hulplijn is ook nooit ver weg. Zodat ook jij jouw renovatie zelf tot een goed einde kan brengen. Starten doen we op maandag 29 april. Zet je op de wachtlijst en we houden je op de hoogte wanneer de inschrijvingen open gaan. Héél binnenkort dus!

Reacties

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *